Twee klassieke musici uit twee verschillende werelden maar met één passie: de traditionele grenzen van hun genres overschrijden, open staan voor andere stijlen en het mooie daarvan combineren tot een nieuw geluid.
Zondag spelen in Atlantic in Krommenie flamencogitarist Jeff Heijne en celliste Maya Fridman ‘La Busqueda del Duende’.
De Spaanse flamencogitarist en componist Paco de Lucia is eind jaren zeventig begonnen met het voorzichtig breken met de tradities van het genre. Hij breidde het meeklappen en meezingen uit met slaginstrumenten als de cajón (sinaasappelkistjes), de bongo en later de basgitaar en andere instrumenten. Jeff Heijne:
“Met al die nieuwe formaties heeft hij de traditionele flamencomuziek steeds meer een eigentijdse inslag gegeven.”
Een arrangement van het klassieke ‘Concierto de Aranjuez’ voor gitaar én orkest vond de componist (Joaquin Rodrigo) de mooiste uitvoering die hij ooit had gehoord. Maar niet iedereen is gelukkig met de ontwikkeling van dat tegengeluid. Er zijn mensen die vinden dat je de tradities van muziek moet respecteren.”
Heel andere muziekwereld
Jeff Heijne maakte tijdens zijn studie aan het Amsterdamse conservatorium door de aard van de opleiding kennis met verschillende muziekgenres en instrumenten. Hij was de enige student die een flamenco-opleiding volgde:
“Daarom moest ik de theorielessen van de klassieke opleiding volgen. In het derde jaar kwam in contact met een aantal Spaanse musici die jazz gingen spelen. De Pablo Martinez Flamenco Jazzband. Dat was voor mij een kennismaking met een hele andere muziekwereld. Daar ontdekte ik dat je het mooie van verschillende stijlen kunt samenvoegen tot iets nieuws, waarvan je niet altijd kunt zeggen: dat is jazz of dat is flamenco. Bij klassieke muziek ligt de interpretatie van wat je speelt tot in de details vast. Flamenco is ook wel een streng genre, maar kan ook heel vluchtig zijn. Wat je speelt kan die dag bedacht zijn of ter plekke geïmproviseerd worden. Als je flamenco, jazz en klassiek combineert dan creëer je een nieuwe sound. Dat vind ik een boeiende zoektocht.”
Volledig opgaan in muziek
Voor Jeff Heijne is de samenwerking met de celliste Maya Fridman een logische stap in zijn ontdekkingsreis over de traditionele grenzen. Hetzelfde geldt voor Maya Fridman die veel affiniteit heeft met de moderne klassiek muziek (en een goede zangeres blijkt te zijn). Jeff zette een nieuwe stap door de rockmuziek erbij te betrekken. Hij arrangeerde voor het programma ‘La Busqueda del Duende’ een stuk van Eddy van Halen voor gitaar en cello. Van Halen’s wereldwijde hit ‘Jump’ bewerkte hij tot ‘Catherine’. Het eerste deel speelt Jeff op de klassieke flamencogitaar; in het tweede op een elektrische gitaar. Verder arrangeerde hij een stuk van de Nederlandse componist Oene van Geel voor cello en vibrafoon voor cello en gitaar.
Heijne:
“In de flamencomuziek kan ik al mijn energie kwijt. De puur klassieke muziek is voor mij soms te introvert. Dat past wel goed bij Maya. Zij kan goed ingetogen spelen, maar ook heel krachtig. We zijn nog steeds bezig om te ontdekken hoever we de grenzen kunnen oprekken. Samen spelen we naar het moment waarop we volledig opgaan in de muziek. Dat is de duende. Het moment waarop je je adem inhoudt en voelt waar het in de muziek omgaat. Dat kan een diepgevoelde droefheid zijn, maar ook uitbundige vreugde. Dat bijzondere moment geldt voor alle muziekstijlen.”
Volgens Jeff Heijne is er meer dan genoeg perspectief om de samenwerking voort te zetten. Verder is hij bezig met de opnames voor een tweede Cd, waarop hij eigen composities speelt die geïnspireerd zijn door de flamenco. Hij speelt solo, maar ook met de Arabische luit en percussie, cello en contrabas.
Aanvang: 16:00 uur
Kaarten: muziekhandel Heijne aan de Heiligeweg 11, Krommenie en op zondag bij de zaal in grand café Atlantic, Zuiderhoofdstraat 84. Prijs: € 15,00
Let op: het concert zou eerst in De Vermaning zijn, maar is dus nu verplaatst.