Vanaf maandag 22 mei is het niet meer mogelijk om in de middag per auto via de Beatrixbrug of de Russische Buurt (Hogendijk / Czaar Peterstraat) het centrum van Zaandam te bereiken.
De routes zijn afgesloten tussen 12.00 en 18.00 uur. Op koopavonden duurt de afsluiting tot 21.00 uur.
Aan het begin van de Beatrixbrug – bij de flat op hoek van de Peperstraat en de Zaan – en bij de Czaar Peterstraat – ter hoogte van de Vomar – zijn beweegbare palen (pollers) aangebracht die tijdens die uren omhoog gaan.
Hulpdiensten en openbaar vervoer kunnen wel gebruik maken van de routes. Om misbruik te voorkomen zijn camera’s aangebracht. Bij de Czaar Peterstraat zijn er palen op de stoep gezet om te voorkomen dat auto’s op die manier de hindernis omzeilen.
De afgelopen weken is gewerkt aan de pollers, verkeerslichten, bebording, fietssluizen, stoplichten en de andere verkeersmaatregelen. Hieronder het werk aan de poller op Czaar Peterstraat door Erdi en Van der Veekens.
De anti-autopalen bij de Czaar Peterstraat.
Het werk aan de pollers bij de Vomar, rechts de nieuwe verbodsborden: verboden voor auto’s en moteren tussen 12.00 en en 18.00.
Het gevolg van de afsluiting is dat de Hogendijk ’s middags geen doorgaande route meer is. Dat wordt aangegeven met borden op de Provincialeweg. Aangezien toch veel automobilisten zullen proberen die route te nemen zal dat zorgen voor kerend verkeer bij de Czaar Peterstraat / Czarinastraat of tot het negeren van het inrijverbod richting Rozengracht.
Hieronder het werk aan de pollers bij de Beatrixbrug en de nieuwe borden met ‘verboden in te rijden’. Links en rechts van de pollers komen doorgangen voor fietsen.
Het ‘pollers’-dossier.
Ben niet voor of tegen.
Voor de buurt is het een stuk rustiger maar boodschappen doen of uitgebreid winkelen een stuk lastiger
Ondertussen doe ik dit allemaal ergens anders, wat wel te bereiken is.
Jammer dat het centrum alleen per fiets te bereiken is want het is best een leuk centrum.
Ook jammer dat je niet meer snel aan de andere kant van de stad kan komen en kilometers moet omrijden.
Ook de rondweg ( provincialeweg/ den uilbrug/ wibautstraat etc) is altijd druk en bij calamiteiten sta je uren vast.
Ach, zo blijft er tenminste iets te zeuren over.
Leveranciers kunnen tussen 06.00 uur en 12.00 uur laden en lossen in het centrum. Bedrijven die leveringen in het centrum verzorgen met een elektrisch voertuig kunnen een ontheffing aanvragen.
dit staat dus in de op de website van de gemeente, alleen houdt de gemeente zich niet aan zijn eigen regels.
Ze geven voordat de pollers in werking gaan al toestemming aan bedrijven om buiten deze tijden te leveren, zonder dat er elektrische voertuigen worden gebruikt.
De stimulans voor deze bedrijven om milieuvriendelijk te leveren is helemaal weg.
Ze geven zelfs toestemming om op marktdagen de wet te overtreden om tegen het verkeer in te rijden zodat men op elk uur van de dag kunnen blijven.
Een dikke vette streep door hun eigen beleid.
Waarom niet doorgaand verkeer op de Hogendijk langs de parkeergarage van het Zaantheater.
Heb je niets met het centrum te maken ,en kan je zo de Wilhelmina brug over .
Waarschijnlijk is dit het antwoord op die duizenden automobilisten die dag in, dag uit, jaar in, jaar uit de Czaar Peterstraat tegen de richting inrijden.
De Hogedijk is niet bepaald de ideale route om door het centrum heen te rijden, als handhaving uitblijft zijn die pollers een aardig hulpmiddel.
De vraag is of de politie wel gaat controleren op het nieuwe sluipverkeer dat door deze afsluiting ontstaat.
Als het vrachtverkeer zich niet houdt aan de laad en lostijden in het centrum wordt de Hogedijk de enige uitweg uit het centrum en wordt de kuur erger dan de kwaal.
Wat een onzin je praat hier over een stad een centrum (waar iedereen recht op heeft en samenkomt)en die moet goed berijkbaar zijn wil je een beetje meedoen met de middelgrote steden in het land.
Wil je geen autos zien dan moet je buiten een centrum van een stad gaan wonen.
We hebben in het Zaan centrum 2 dure bruggen afgelopen jaren opgeknapt ? voorwie wat en waar ? om uiteindelijk het centrum dicht te gooien?
5km omrijden kom op zeg wij winkelen voortaan in Purmerend of Amsterdam Noord daar is hun centra goed te bereiken vanaf alle kanten.
excuses voor de spelfouten
Mooi.
Ik ga nu dus maar winkelen in amsterdam-noord.
Stuk vriendelijker kwa autoverkeer..
Toch niet normaal dit...
Dank je wel gemeente zaanstad. Ik heb een invalidekaart en parkeerde meestal op het Krimp. Nu moet ik voortaan kilometers omrijden.
Ik word hier zo moe van.. Kilometers omrijden. Ik was net zo blij met het binnendoortje. En nee ik rij er niet te hard. Ik vind het verkeersplan van Zaanstad echt waardeloos.
helemaal mee eens bouwen ze eerst aan een mooie stad om het aantrekkelijker te maken. Doen deze nieuwe gemeente raadsleden er alles aan om het centrum weer leeg te krijgen. Te triest voor woorden en waardeloos wat ze in de gemeente presteren. En ook alvast veel sterkte voor de winkeliers die nu weer over de kop
gaan.
Ik probeer me het zo voor te stellen hoe het gaat zijn na inwerkingtreding. Hartstikke druk op de westzijde. Word bumper aan bumper rijden en dat twee kanten op. Nu woon je of loop je daar en krijgt een hartaanval. Komt te overlijden doordat hulpverleners onmogelijk meer op tijd kunnen arriveren. Kun je de gemeente dan aansprakelijk stellen en verantwoordelijk houden voor dood door schuld?. Dit scenario lijkt me zeer wel waarschijnlijk dat voor kan komen. Niemand die daar vooraf over nadenkt. Dit is niet slim. Het is een kwestie van handhaven. Zetels al die handhavers met een notitieblokje op verschillende plaatsen in de stad nier en laat ze kentekens noteren van verkeersdeelnemers die overtredingen maken om alsnog een boete te sturen. Nu is er nagenoeg geen handhaving neer en zie je de overtredingen steeds meer en groffer worden. Verkeershufters achteraf het rijbewijs in laten leveren op grond van deze notities. Je zult zien dat dat alles veiliger laat worden. Er meer om fietsers en voetgangers gedacht word om die veiligheid te bieden op grond van een groot risico dat je gesnapt word wanneer je dat niet doet. Wat nu gedaan word is symptoom bestrijding wat uiteindelijk verlegging van een probleem inhoud en erger laat worden op andere plaatsen zoals ik hierboven al beschreef.
Jammer.
De informatie van de gemeente (op site en in kranten) was en is belabberd. Geen exacte locatie van de paaltjes. Niets over bereikbaarheid p-garages Rozenhof en Zaantheater. En ook geen uitleg over hoe de alternatieve routes precies lopen.
Een heldere uitleg over hoe je er wél op die tijden komt, waar je beste kan parkeren, en of er ontheffing is voor oudere mensen die slecht ter been zijn.
Kortom gemeente: doe eens goed informeren.
ach zaandam was toch al een getto... stond echt niet bovenaan mn lijstje kom er niet en kwam er ook al niet
En toch lekker reageren, want oh oh wat interesseert die stad je weinig.. Neem je pessimisme lekker mee naar het ongetwijfeld fantastische oord waar jij vandaan komt. Doei!
Het is te gek voor woorden. Als je in de Russische buurt woont moet je 5 km omrijden om aan de andere kant van de brug te komen. Stelletje idioten.
In Groningen hebben ze indertijd ook zoiets met het centrum gedaan. Ondanks de vele protesten is het verkeerscirculatieplan nauwelijks gewijzigd en de proteststemmen verstonden als vanzelf. Ben benieuwd wat we in Zaanstad over een jaar over dit onderwerp horen. Geef het eerst de tijd om te wennen en ga dan pas klagen als dat nog nodig is.
Eindelijk wordt die stroom doorgaand verkeer tegengehouden en omgeleid, wat zal de Westzijde daar van opknappen!!
@ Maya
Merkwaardig dat je de auto neemt om aan de andere kant van de brug te komen, lopen is te ver?
Het blijft knoeien in Zaanstad, zal mij benieuwen hoelang dit zo blijft. ECONOMIE remmers Wat moeten al die ambtenaren die in die witte autootjes rijden ipv fietsen wordt ( voor mijn part op een elektrische fiets) in de Q park garage staat een 1/2 etage vol met deze leasebakken, en de locatie aan de houtveldweg daar staan ook altijd auto, s achter het gek.kunnen ze alvast wennen aan de westzijde en czaar peterstraat.
in de ronde rijden van ons geld
Wat een staats mongolen die gemeente
Zaanstad vind een paar doden meer of minder niet erg hoor, de thuis zorg, hebben ze nog nooit van gehoord, tot ze het zelf nodig hebben.
Nou nou nou, wat een taal, en nog fout geschreven ook... ik ben hier zeker voorstander van. Het zal een stuk veiliger en aantrekkelijker worden in de stad. Ter hoogte van de oversteekplaats gedempte gracht/Westzijde wordt soms achterlijk hard gereden. Daarnaast staat op de peperstraat op zaterdag een niet aflatende file die voor veel overlast voor omwonenden zorgt.
Werk zeker bij de gemeente, voorstander meeloper
Willie wortel
Is het Zaantheater dan nog wel met de auto bereikbaar?
En thuiszorg medewerkers die per auto werken?
Zaanstad vind een paar doden meer of minder niet erg hoor, de thuis zorg, hebben ze nog nooit van gehoord, tot ze het zelf nodig hebben.
Wat hebben een paar doden hier mee te maken
Inrijden mag nog steeds, alleen de planners zullen moeten leren dat doorrijden niet kan.
Denk dat dit voor de winkeliers in de binnenstad niet profitabel zal zijn, zij zullen eerder inkomsten gaan verliezen. Vooral inwoners van omliggende gemeentes die (ondanks de hoge parkeertarieven) nog gingen winkelen op de Gedempte Gracht, Rozenhof en omgeving zullen zich meer richting Amsterdam Boven IJ gaan begeven waar de parkeertarieven aantrekkelijk zijn en het winkelaanbod zeker niet minder is.
Centrum doorrijders zijn voor het merendeel inwoners van de omliggende wijken maar zelden winkelend publiek uit de omgeving. Die komen met de bus/trein of parkeren buiten het centrum.
Publiek dat wel en niet uit de omgeving komt rijden ook door vanwege de waanzinnige parkeertarieven die er in Zaandam gehanteerd worden.
Kan ik dan nog wel de Corn Calffstraat bereiken ????
Ja, vanaf Hogendijk lukt dat net.
#Zaandam...altijd iets nieuws, zelden iets goeds.