Een reclamespot van Duyvis, waarin toeristen tegen de achtergrond van het Zaanse molenpanorama hun tong breken over de borrelnootjes en Duuwies, heeft als voorbeeld gediend voor een actie van de Zaansche Molen om stemmen te werven voor de Molenprijs 2015.
Nu roepen buitenlandse toeristen de kijkers op om hun stem uit te brengen op molen De Ooievaar.
De Zaansche Molen hoopt natuurlijk dat zij op donderdag 15 oktober de hoofdprijs van 50.000 euro binnenhaalt en kan fuiven op borrelnootjes van Duyvis. Oliemolen De Ooievaar staat op het fabrieksterrein van Duyvis dat niet toegankelijk is voor publiek. En bezoekers zijn een belangrijke bron van inkomsten voor molens.
De vereniging heeft een oplossing voor dit probleem gevonden: de oude haven bij de molen in ere herstellen en publiek per boot over de Zaan naar De Ooievaar brengen. Dit plan is ingediend bij de BankGiroLoterij als een van de vier kandidaten voor de Molenprijs 2015. De meeste stemmen tellen en leveren de winnaar 50.000 euro op. De overige drie molens krijgen een euro voor iedere stem.
In de reclamespot roepen buitenlanders op te stemmen op De Ooievaar.
Hier de reclamespot die als voorbeeld heeft gediend.
De Fabeltjeskrant
Intussen bereiden de hoofdrolspelers van De Fabeltjeskrant zich intensief voor op hun optreden in een speciale Ooievaar-editie. Bor de Wolf en Willem Bever gaan onder het toeziend oog van Meneer de Uil hun best doen om juffrouw Ooievaar te redden en aan een haven te helpen.
Een hilarisch stuk van Peter Aten. Marjan Aten en Sjors van Leeuwen nemen de hele cast van de poppenkast voor hun rekening. Het is te zien op het Glop op de Zaanse Schans op zaterdag 10 oktober tussen 12:00 en 17:00 uur. In de pauzes speelt het folkmuziekgezelschap Hailander.
(Een bijdrage van Jaap de Jong)
Geweldige reclame! En Duyvis profiteerd er dubbel van! Ik heb gestemd! Hoop dat het gaat lukken!
Bezoekers zijn niet alleen een belangrijke bron van inkomsten maar een noodzakelijke voorwaarde om bij de Provincie in aanmerking te komen voor restauratiesubsidie.