De kosten voor een blauwe zone op de Zuiddijk zouden jaarlijks bijna € 40.000 zijn. Eenmalig komt daar het eerste jaar nog eens € 18.000 bij volgens wethouder Addy Verschuren in antwoord op vragen van GroenLinks.

Waar betaald parkeren geld oplevert, kosten blauwe zones geld: de gemeente moet de handhaving betalen maar de rijksoverheid strijkt de boetes op.

Er zouden 13 betaald parkeerplekken aan de Zuiddijk en 3 aan de Schubertstraat verdwijnen als de plannen doorgaan. Vorige week strandden de plannen – voorlopig – in de raad.

De extra inzet van bevoegde handhavers (BOA’s) kost € 21.295 per jaar. Daar komen ook € 17.000 aan lagere inkomsten (parkeergeld en boetes) bij. Totaal € 39.522.

Ook het opruimen van de meters en versneld afschrijven kost geld: eenmalig samen € 18.000 volgens de wethouder.

Krommenie, Wormerveer, Koog aan de Zaan en Zaandijk
Verschuren rekende de raad ook nog even voor wat de instelling van blauwe zones in Krommenie, Wormerveer, Koog aan de Zaan en Zaandijk had gekost: € 193.000 in 2014 en € 259.000 in 2015.

Als er blauwe zones aan de Zuiddijk komen vervalt ook de ontheffing voor bewoners en bedrijven voor het betaald parkeren, voor de blauwe zone wordt geen ontheffing verstrekt. Als er een beslissing valt duurt het wettelijk 6 weken voordat het besluit van kracht is.

Verlanglijstje
Verschuren publiceerde ook een verlanglijstje, voor deze gebieden is het laatste anderhalf jaar een verzoek geweest om blauwe zones in te voeren:

  • uitbreiding van het gebied in Krommenie
  • Heiligeweg Krommenie
  • uitbreiding op het Zuideinde in Zaandijk
  • uitbreiding op de Guisweg in Zaandijk
  • Aldi in Zaandam
  • WC Gibraltar in Zaandam (tijdelijk)
  • Westzijde in Zaandam
  • Rozengracht in Zaandam
  • Stationsstraat in Koog aan de Zaan
  • Zwaneneiland in Zaandam
  • toekomstig MFA Overtuinen
  • Omgeving Daam Schijfweg en/of Pieter Ghijsenlaan.
  • Karel Lotskylaan in Zaandam (tegenover ZMC) en het noordelijk deel van de Rosmolenwijk

Alleen op de Westzijde en op de Rozengracht is nu betaald parkeren. De overige locaties hebben geen parkeerregulering.

De kosten voor handhaving liggen volgens Verschuren tussen de € 400.000 en € 800.000 (exclusief gederfde inkomsten van betaald parkeren).

De wethouder schrijft ook dat er: “geen verzoeken zijn geweest van de Oostzijde, Peperstraat en Zuiderkerkstraat. Deze straten zijn echter ook te vergelijken met de Zuiddijk. Voor deze straten bedragen de kosten voor handhaving, exclusief gederfde inkomsten uit de automaat ongeveer € 50.000.”

Gewoon betaald parkeren opheffen en geen blauwe zones inrichten is dus verreweg de goedkoopste optie.