Het gratis parkeren in Zaandam heeft z’n langste tijd gehad. B&W van Zaanstad stelt in de nieuwste Inverdan-plannen voor om “akkoord te gaan met de onderzoeksopdracht omtrent een aanpassing van het huidige parkeerbeleid, waarbij betaald parkeren mogelijk wordt zonder draagvlakmeting als absoluut criterium.”

Dus ook als omwonenden het er niet mee eens zijn kan betaald parkeren ingevoerd worden. Het college weet ook al waar de nieuwe betaald parkeer-zone wordt ingevoerd: in de nieuwe wijk Zaans Hout.

Over de wijk staat in het laatste Inverdan-plan:

“Een belangrijke keuze bij de verstedelijking van Zaans Hout gaat over het parkeren. Meer woningbouw zorgt voor extra parkeerdruk wat ten koste gaat van de kwaliteit van de openbare ruimte. Het wordt voor de huidige bewoners niet meer vanzelfsprekend om de auto voor de deur te parkeren. Daarom is maatwerk nodig. Een oplossing kan zijn het invoeren van betaald parkeren in Zaans Hout.”

Wat is het plan? Op de kaart hieronder zijn er tussen de doorgetrokken lijnen nu geen gratis parkeerplaatsen beschikbaar. De paarse lijnen zijn parkeerplaatsen op eigen terrein, de groene en rode (plan) zijn gereguleerde parkeerplekken.

Tussen de stippellijn zijn nu gratis parkeerplaatsen beschikbaar (bruin: Muziekbuurt; geel: Westzanerdijk).

De dubbele blauwe lijn is het voorgestelde gebied voor ‘parkeerregulering’.

Overdag wordt volgens het college veel gratis geparkeerd door forensen en ’s avonds en in het weekend door mensen die het centrum bezoeken. De klachten kan de gemeente niet bestrijden omdat het openbare parkeerplaatsen zijn.

“Op basis van het nu geldende parkeerbeleid kan betaald parkeren alleen worden ingevoerd nadat een draagvlakmeting onder omwonenden is gedaan. Bij de tot nu toe gehouden draagvlakmeting stemde men tegen het invoeren van parkeerregulering.”

Die draagvlakmeting wil het college dus nu afschaffen, en daarvoor wordt onderzoek gedaan.