Amsterdam wil 40 à 70.000 woningen in het nieuwe Haven-Stad. En een cruisterminal in de Achtersluispolder of de Coenhaven. Hoe reizen die tienduizenden dagelijks naar Amsterdam en terug?

In de nieuwste Amsterdamse plannen wordt onder meer gesproken over Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wat een snelle buslijn of een sneltram kan betekenen, en… een metro: via Noord, Tuindorp Oostzaan, Achtersluispolder en Hembrugterrein naar Zaandam-centrum.

Als er nieuwe metro-lijnen in Amsterdam worden aangelegd, heeft de aansluiting tussen station Isolatorweg (West) en het Centraal Station prioriteit. Maar daarna is Zaanstad aan de beurt:

“Uitbreiden metronetwerk: sluiten kleine metroring van Isolatorweg naar Centraal Station en aanleg metro in Noord richting Zaanstad.”

Zo’n metrolijn zou pas vanaf 2042 (fase 4 van het project) gerealiseerd kunnen worden. Op dit kaartje uit de plannen is de donkergroene lijn de nieuwe snelbus, de dubbele rode lijnen zijn de metro-plannen. Het kaartje boven is van de website van AT5.

Een snelle buslijn is de eerste optie, zo’n HOV-buslijn zou al binnen 4 jaar gerealiseerd kunnen worden.

“De huidige HOV-buslijn over de Klaprozenweg en Cornelis Douwesweg kan voorlopig de eerste groei opvangen. In overleg met Zaanstad bekijken we of we een rechtstreekse verbinding over de Ring A10 via de Noorder IJ-plas naar de Achtersluispolder kunnen realiseren.”

Op het kaartje hieronder zijn plannen uitgewerkt (klik voor grote versie). De oranje lijn door Noord naar Zaandam is de HOV-verbinding (snelbus) met stations in de Achtersluispolder en het Hembrugterrein. De cirkels bij Achtersluispolder en Coenhaven zijn de draaicirkels van de cruiseschepen bij de twee beoogde locaties voor de terminal. De Noorder-IJplas wordt een stadspark. Geel is de fietsroute. De blauwe lijnen door het water zijn de nieuwe veerverbindingen. Daar is dus ook een nieuwe gepland naar het Hembrugterrein.