In IJmuiden wordt een nieuwe sluis gebouwd: nog grotere schepen naar Amsterdam.
Cruisschepen moeten een nieuwe plek vinden: de Noorder-IJplas, vlak naast Zaandam, lijkt de gedroomde locatie.
Meer bouwen op het Hembrugterrein – ook voor ‘overloop’ uit Amsterdam.
Er komt nogal veel op Zaanstad af, vooral vanuit de richting Amsterdam.
Over de mogelijkheden om de Zaan-IJ oever “te ontwikkelen tot een gemengd woon-werkgebied met aantrekkelijke voorzieningen” geeft stedenbouwkundige Ton Schaap donderdagavond 22 september een lezing in het Antoniushuis, Kamperfoelieweg 207 in Amsterdam-Noord, het begint om 20.00 uur.
Dat wonen zou onder meer in de Achtersluispolder (lange termijn) of het Hembrugterrein kunnen. Dit laatste plannen zijn recent en concreet: geen 500 maar 1000 woningen. Een onderwerp waar de politiek ernstig verdeeld over is.
Het Hembrug-terrein lijkt al haast geannexeerd door Amsterdam, het bureau Heren2 ontwikkelde bijvoorbeeld een plan voor “Hembrugterrein Amsterdam“. (foto boven)
Een nieuwe cruise-terminal wordt nodig als er meer en grotere schepen naar Amsterdam komen, een nieuwe brug over het IJ maakt een terminal in het havengebied waarschijnlijk.
De Noorder-IJplas was eerste één van de opties.
Wethouder Van der Burg: “NoorderIJplas mijn voorkeurlocatie nieuwe cruiseterminal” @ericvanderburg @DeOrkaan @ZaanIJ pic.twitter.com/HwLcH6Y210
— Bas Kok (@baskok_) 7 september 2016
Voor Zaanstad – duurzaam in 2020? – is de komst van cruiseschepen in haar achtertuin geen onverdeeld genoegen. De milieubelasting van dergelijke schepen is enorm. De NOS schreef – op basis van onderzoek van The Guardian – dat een groot cruiseschip
“net zoveel CO2 uitstoot als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.
Dat is op vol vermogen op open zee. In de buurt van Europa en de VS en in havens moet het schip brandstof gebruiken met minder zwaveldioxide of de uitstoot beperken met een soort katalysator in de schoorsteen.”
(Foto van Yvonne Wijsman, van de Splendida, het grootste cruiseship dat door het Noordzeekanaal voer, 2 juni 2015).
Dit kwam ook bij de MAAK bijeenkomsten ter sprake en dan is een metro verbinding richting Zaanstad met of zonder cruise terminal niet echt haalbaar. Er komen gewoon te weinig passagiers onderweg instappen. En als je het langs de A10 aanlegt wordt het aanbod nog lager. Hooguit kan een tram of nog goedkoper een buslijn met of zonder trolleybusen dit vervoer handelen. Dus naar de Zaanse Schans? Ik denk dat de WOZ nog wel 10% hoger moet om dit fata morgana te financieren.
@Oogcontact:
Alhoewel ik ook voorstander ben van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn (want daar hebben we het over) naar Zaanstad/Waterland is in deze toch enige voorzichtigheid geboden:
- Allereerst is daar het rendement, m.a.w. zal het gebruik van de NZ lijn richting Zaanstad in zekere mate rendabeler zijn dan de huidige R-Net busverbindingen (oftewel komt er meer aanbod)?
- Dan de kosten: we weten allemaal hoe de kosten van de NZ lijn gierend uit de hand gevlogen zijn. Enige overschrijding van de kostenramingen komt altijd voor, maar te grote overschrijding gaat uiteraard op je exploitatie drukken en gemeente, provincie en rijk hebben geen gelddrukpers staan om dat op te lossen.
- Tot slot de technisch/planologische inpassing:
Kies je voor een tracé paralel aan de A10 noord (uit planologisch oogpunt logisch, want dan kan er bij de kruising A10/N247 op de NZ lijn aangesloten worden, de verbinding kan dan bovengronds aangelegd worden hetgeen goedkoper is dan ondergronds). Of ga je in Amsterdam Noord ondergronds om bij de IJplas bovengronds te komen, maar wat dan na de Achtersluispolder? Ga je bovengronds a la de situatie van lijn 51 in Amstelveen (gooedkoop, maar is dat veilig)? Of ga je onder de Weer en het Kalf een tunnel aanleggen (duurste optie)?
Deze kanttekeningen dienen denk ik eerst onderzocht te worden voordat de politiek (die toch het laatste woord zal hebben) een besluit kan nemen.
Dus: metro uit A'dam-Noord doortrekken naar de terminal en dan door naar de Zaanse Schans! De apolitieke vereniging Hart voor Stad pleit hier al een jaar voor! Combi kaart voor metro en toegang en tel uit je winst (3 miljoen per jaar!)
Goed plan!